Cool Ball Bowling Club - Ázsia - bowlingpálya
2012.08.12.

Vértesszőlősre költözött a Cool Ball Bowling Club, és mivel egy falfestmény nehezen szállítható ismét megkerestek minket, hogy az új szórakozóhely falára is készüljön egy ütős falfestmény. A megrendelővel egyeztettük az elképzelését, ami alapján készítettünk két különböző hangulatú  látványtervet. A kiválasztott látványtervet tovább finomítottuk az új ötletek alapján.

Amikor mi tervezzük a festményt - ezeket a munkákat élvezzük a legjobban - természetesen a látványtervezéssel kezdünk. Az első látványtervünk általában gyors vázlat, leginkább arra hivatott, hogy visszaadjon egy hangulatot, és hogy újabb ötleteket ébresszen mind a megrendelőben, mind pedig bennünk. Az újabb látványterveket a korábbiak módosításával és részletezésével készítjük el.

 

Miután véglegesítettük a látványtervet, kezdhettük is a falfestést. Első lépésben előkészítettük a teret, lemaszkoltuk a falat és az ablakokat, valamint a pályára is fóliát terítettünk. Különösen ügyelni kellett arra, hogy a már elkészült pályán ne okozzunk semmilyen maradandó sérülést. A gépek előtt található paravánt még a rajzolás előtt számítógépen elkészítettük és műanyag táblákra nyomtattuk,

 

A maszkolás után felrajzoltuk a vázlatot. Ez egy nagyon fontos momentuma a falfestménynek, mert ilyenkor derül ki, hogy ami vázlaton jól mutat az lehet, hogy a valóságban kevésbé, vagy a helyszínen szembesülünk, hogy ahová pandákat terveztünk oda ülőgarnitúra kerül ami az eredeti tervben addig nem szerepelt. Ilyenkor derülnek ki - és találjuk ki - azokat a finom részletek is, melyekre a látványterven annak jellege és mérete miatt nincs lehetőség. Először ceruzával dolgozunk, majd a fontosabb kontúrokat sötét színű festékkel kiemeljük, hogy ahol az alapozás során átestjük a vonalat, ott is halványan látni lehessen.

 

A vázlat felrajzolása után következett az égbolt alapozása. Első körben egyszínűre lealapoztuk a falat, majd feljebb haladva egyre sötétebb - bár továbbra s világos - kék színt használtunk. A háttér többi részét sötét szürkészöld színnel alapoztuk le. Tapasztalataink szerint úgy tudjuk a legszebb hatást elérni a festménnyel, ha először sötét színekkel alapozunk, majd ebből világosítjuk vissza a fényes részeket élénk színű és világos festékkel.

 

A sziklák és egyéb kőszobrok készítésénél úgy értük el a kőszerű hatást, hogy sokféle színből foltszerűen, több rétegben dolgozva egy vegyes színű, foltosan textúrázott felületet alakítottunk ki, figyelve a minta jellegével a perspektívikus torzulásra. A foltos alapra dolgoztuk rá a fényeket és az árnyékokat. Az árnyék színénél mindig figyeltünk arra, hogy a környezet színeinek megfelelő reflexfények megjelenjenek a felületen, a fényes részeknél pedig az alapszínek világos és telítettebb árnyalatait használtuk.

 

A háttér kidolgozása után - illetve azokon a helyeken, ahol a háttér már elkészült, közben - következtek az állatok. A tigrisekre már alapozáskor rákerült a narancsos, aranyokkeres alapszín, erre felfestettük a csíkokat és a világosabb színű felületeket. A szőrt apró vonalkázással érzékeltettük, és részletezés közben kerültek a helyükre a fények és az árnyékok is. A már majdnem elkészült állatok utolsó fázisa a szemek megfestése volt, amit a már korábban is ismertetett módon készítettünk el. A szemek helyére ey fekete foltot festünk.
“A fekete foltba egy lefelé élénkülő és világosodó felfelé álló szárú C alakú részt festünk olyan módon, hogy a fekete részből egy vékony sávot meghagyunk kontúrnak, míg a közepe marad a szem írisze. Ezek után már csak egy, a szem fényességét jelző fehér pöttyöt teszünk a megfelelő helyre. A megfelelő hely általában a szem felső részén található az írisz közelében.”
A majmok és pandák, valamint a kígyó és a madarak is hasonló módon készültek, természetesen van ahol a toll és van a hol a pikkelyes bőrt érzékeltettük megfelelő formájú és színű foltokkal, pöttyökkel.

 

Utolsó előtti fázis az UV festék felvitele a falra. Jellegénél fogva ezt csak éjszaka (sötétben) lehet kivitelezni és csak UV fény mellett. Itt a falfestmény fő kontúrvonalait emeltük ki. Itt érdemes talán egemlíteni, hogy az álatoknál a szemek fénylenek valamint a felső kotúrjai, a háttérben hangsúlyosabb épületek és növények kaptak hangsúlyt néhány heyen a víz tükröződése, az égbolton pedig a csillagok.

 

Végső fázisként a kép megóvása volt a cél, ezért az elkészült falfestményt átlátszó lakkal fújtunk be festékszoróval.